Dünyanın en iddialı elektrikli otosu

Derindere`nin elektrikli otomobilde kullandığı teknolojinin dünyada örneği yok. Projenin mühendisi Önder Yol, 120 bin TL`ye satılan aracın rakiplerine fark attığını söylüyor.

 

Yıl 2006... Amerika`da yaşayan Önder Yol, tatil için geldiği İstanbul`da okul arkadaşı Derindere Yönetim Kurulu Başkanı Özkan Derindere`ye elektrikli otomobil projesini anlatır. Ardından Derindere Motorlu Araçlar (DMA) elektrikli otomobil projesinin ilk adımı atılır. Tarihe dikkatinizi çekerim. Elektrikli araçlar konusunda dünyanın en iddialı markası Renault-Nissan henüz piyasaya 5 modelini sürmemiş. Derindere ise elektrikli araç için çoktan yola çıkmış bile. Bence bu vizyon alkışlanır.

 

KASA TOYOTA`DAN

Derindere, 2006`da başlattığı çalışmaları 2008 krizine rağmen sürdürdü. Toyota Corolla`nın kasasına kendi geliştirdiği yazılımı yükleyen şirket, ilk elektrikli otomobilleri Türkiye`nin dört bir tarafında gerçek yol koşullarında test ettikten sonra başarısını tüm ülkeye ilan etti. 13 ay süren 500 bin kilometrelik test ve tip onay belgesini aldıktan sonra seri üretime başlayan şirket, böylece "babayiğit" tartışmalarına da noktayı koymuş oldu.

 

BATARYA KİRASI YOK

Şimdilik 100 araç üreten Derindere, elektrikli otomobillerini yaklaşık 120 bin TL`den satışa sundu. Ayrıca operasyonel filo kiralama fiyatları aylık 900 euro olarak belirlendi. Piyasada satılan diğer elektrikli araçlar için ayda yaklaşık 150 euro civarında batarya kirası alınıyor. DMA`nın elektrikli araçlarında ise batarya kirası yükü yok.

 

EVDEKİ PRİZDEN ŞARJ

Elektrikli otomobil tek şarjla 280 kilometre yol kat edebiliyor. Bu kadar yol yapmanın maliyeti ise sadece 6 TL. Aracın en önemli avantajlarından biri de evdeki normal bir prizden şarj etme imkânı olması. Araç, şehir şebekesinin her yerinden temin edilebilen 220 V kaynak ile yaklaşık 8 saatte tam olarak şarj edilebiliyor. Hızlı şarj yöntemiyle bataryayı 2.5 saatte doldurmak da mümkün. İddialı dev markalar varken, Anadolu`dan bir firmanın bu işe soyunması dikkat çekici. Derindere`nin en büyük başarısı ise aracın en önemli parçaları, elektronik beyin üniteleri ve buna ait yazılımlarını tamamen kendi mühendislik becerisiyle geliştirmiş olması. Yani hazıra konup, bir başka markayı taklit etmemişler. Ortaya çıkan teknoloji harikasının patentini de almışlar. Kasanın Toyota, elektrikli motorun ise Remy olması farklı bir konu. Yapılan işi ucuzlatmaya gerek yok. Önemli olan teknolojiye sahip olmak. Tıpkı Apple gibi...

www.sabah.com.tr / otomobil

06 Şubat 2013

BU BÖLÜMDEKİ DİĞER BAZI BAŞLIKLAR