Türkiye’nin ilk çevreci gazetesi yayında …

Türkiye’nin ilk çevreci gazetesi olan Yeşil Dünya yayın hayatına başladı. Gazetenin amacı Türkiye kamuoyunda çevreci duyarlılığı artırmak. Gazetenin Genel Yayın Yönetmeni Sezgin Akkoyun, DW’nin sorularını yanıtladı.

 

Türkiye’de uzun zamandır çevreci hassasiyetin önemli ölçüde geliştiği gözüküyor. Şirketlerin enerji tasarrufuna dikkat etmeleri, çevreye dost ürünlerin daha çok tercih edilir olması ve birçok yayının çevreci ekler ve dosyalar hazırlaması bu gelişmenin belli başlı göstergelerinden. Son dönemde bu hassasiyetin gelişmesine bir çarpıcı örnek daha geldi ve Türkiye’de ilk çevreci gazete yayınlanmaya başladı. “ Yeşil Dünya ” isimli gazete Türkiye’nin sadece çevreye ilişkin haberler yayınlayan ilk gazetesi. Genel Yayın Yönetmenliği’ni daha önce SKY Türk kanalında “Çevre ve İnsan” isimli programı hazırlayan gazeteci Sezgin Akkoyun’un yaptığı gazete, yayın hayatına Ekim ayında başladı.

 

Şimdilik 9 çalışanı var

Bildunterschrift: Großansicht des Bildes mit der Bildunterschrift:  Dört sayfası renkli olmak üzere 24 sayfa çıkan gazete henüz gazete bayilerinde satılmıyor. Gazetenin Genel Yayın Yönetmeni Sezgin Akkoyun, gazetenin 10 bin adet basıldığını ve sadece abonelere dağıtıldığını söylüyor. Bunun yanı sıra Akkoyun, Başbakanlık, ilgili bakanlıklar ve TBMM deki ilgili komisyonlarda çalışan milletvekillerine gazete bırakıp ilgili kişilerle fikir alışverişinde bulunduklarını belirtiyor. Gazetenin bir kısmı da İstanbul, Ankara ve İzmir deki temsilcilikler tarafından ücretsiz dağıtılıyor. Dokuz kişilik çalışan kadrosuna sahip olan gazetenin gönüllü köşe yazarları ve Almanya, Ankara, İzmir, Bodrum, Balıkesir, Bursa, Konya, Hakkari ve Londra’da gönüllü temsilcileri bulunuyor.

 

Gazete, finansmanı konusunda sıkıntılı

Türkiye’nin ilk çevreci gazetesi olan Yeşil Dünya, Vizyon Yayıncılık tarafından çıkarılıyor. Yaklaşık 20 yıldır faaliyet gösteren bir yayıncılık kurumu olan Vizyon Yayıncılık, Gıdavizyon ve Hasat Zamanı dergilerini de yayınlıyor. Şu aşamada finansman konusunda sıkıntı yaşadıklarını anlatan Sezgin Akkoyun “ Şimdilik hatır reklamlarıyla ayakta durmaya çalışıyoruz ” diyor. Gazetenin sürekli yayın yapabilmesi için çevreye duyarlı şirket ve sivil toplum kuruluşlarının maddi ve manevi katkılarını beklediklerini söyleyen Akkoyun, aksi halde maliyetlere katlanmanın zor olacağını belirtiyor. 

 

Amaç çevre bilincini artırmak

Bildunterschrift: Großansicht des Bildes mit der Bildunterschrift:  Yeşil Dünya Genel Yayın Yönetmeni Sezgin AkkoyunBöylesi zor koşullarda çıkan gazetenin çıkış amacı ise Türkiye kamuoyunda çevre bilincinin gelişmesine hizmet etmek. Yazılı basında bu yöndeki eksikliği hissettiklerini söyleyen Akkoyun böylelikle büyük bir boşluğu doldurmaya çalıştıklarını vurguluyor. Akkoyun’a göre Türkiye toplumu çevre konusunda bilinçsiz. Çevreyi hala evinin önünü temiz tutmak olarak anlayan kişiler olduğunu belirten Akkoyun işte bu gazete ile bu tür kişilere ulaşıp, insanları çevresel sorunlar konusunda bilinçlendirmeyi, çevreye biraz daha duyarlı bir toplum yaratmayı hedeflediklerini söylüyor. 

 

Akademisyen köşe yazarları

Bu amaçla yola çıkmış gazetede birçok önemli isim de köşe yazarlığı yapıyor. Hepsi de gönüllü olarak, hiçbir ücret talep etmeden köşe yazan yazarlar arasında altı akademisyen bulunuyor. Bu isimlerden en önemlileri Türkiye’de çevreci projelerdeki aktif katılımıyla dikkat çeken İstanbul Teknik Üniversitesi öğretim üyesi Prof. Dr. Orhan Kural ve Türkiye’de deprem araştırmaları ile popüler olan Prof. Dr Ahmet Ercan. Bunun yanında gazetede, Türkiye’nin en eski müzik gruplarından biri olan Moğollar’ın üyesi aktivist Taner Öngür ve tiyatrocu Selahattin Taşdöğen de köşe yazıları yazıyor.

 

Hedef daha geniş bir muhabir ağı

Yeşil Dünya gazetesinin Genel Yayın Yönetmeni Sezgin Akkoyun, bundan sonraki ilk hedeflerinin gazetenin maddi sorunlarını çözmek olduğunu söylüyor. Bu konuda çevreye duyarlı kurumlarla temaslar sürüyor. Bu sorunların çözülmesinden sonra gazete esas olarak tüm Türkiye çapında örgütlenmeyi ve muhabir ağı kurmayı planlıyor. Bununla birlikte tüm Türkiye genelinde gazete bayilerinin raflarında yer almak ve gazetenin tirajını artırmak da gazetenin temel hedefleri arasında.

 

Dünyanın önde gelen çevreci yayınları

Dünyada örnekleri 10 yıllar öncesine giden çevreci yayınlarla Türkiye yeni yeni tanışıyor. Önde gelen bazı yayınlar, yayımlandıkları ülke ve kuruluş yılları ise şöyle : The Ecologist (İngiltere, 1970), Mother Earth News (ABD, 1970), Alternatives (Kanada, 1971), World Watch Magazine (ABD, 1988), Green Futures (İngiltere, 1996)

www.dw-world.de / 08 Kasım 2009

BU BÖLÜMDEKİ DİĞER BAZI BAŞLIKLAR