Renault tan dev yatırım …

Renault Sarkozy i ikna etti.

Clio IV nin üretimi için Fransız lider Sarkozy yle uzun zamandır görüşen Renault, 100 milyon avroluk yatırımı bir yıl öne çektiğini açıkladı. Renault böylece dev bir yatırıma da imza atmış oldu.

 

Türkiye ve Fransa’nın gündemini günlerce meşgul eden Clio IV üretiminde kriz geride kalırken Renault’nun Bursa’da üretimi sürdürmek için 100 milyon avroyu gözden çıkardığı ortaya çıktı.

 

Fransız Renault’nun 2012’de pazara sunulacak Clio IV üretimi için Oyak-Renault Bursa Fabrikası’nı seçmesinin ardından Fransa’da patlak veren kriz Cumhurbaşkanı Nicolas Sarkozy’ye kadar ulaşmıştı. Sarkozy, kendi ülkesindeki fabrikada üretim azalıp çalışanlar işsiz kalırken Bursa’da artmasını kabul etmeyeceklerini söyleyip konuyu Renault’nun üst yönetimiyle tartışmıştı.

 

Sarkozy ve Renault Başkanı Carlos Ghosn, son görüşmede Clio IV üretiminin bir kısmının Fransa’daki Flins Fabrikası’nda devam etmesine karar vermişti.

 

Renault, elektrikli araçları Zoe’nin üretim üssünün de Flins Fabrikası olacağını açıkladı.

 

Yatırım boşa gidebilir

Cenevre Otomobil Fuarı’nda konuştuğumuz Renault’nun Operasyonlardan Sorumlu Genel Müdürü Patrick Pelata, Sarkozy ile yapılan görüşmeden sonra Fransa’ya 100 bin adetlik Clio IV kapasiteli yatırım yapma kararı aldıklarını söyledi. Clio IV için ana üretim merkezinin Bursa olmaya devam edeceğini belirten Pelata, “ Fransız hükümetiyle görüştükten sonra 100 bin araçlık yatırımı Clio IV için yaptık. Ancak bu fabrikada üretilecek elektrikli aracımız Zoe iyi satarsa bu yatırımı boşa yapmış olabiliriz ” dedi.

 

Seneye yapmak isterdik

Her halükârda bu yatırımın Fransa’ya yapılacağını anlatan Pelata, “ Ama şimdi değil daha geç tarihte yatırım kararı çıkacaktı. Bu kararı bir yıl sonra almak isterdik ” ifadesini kullandı.

 

Pelata’nın verdiği bilgiye göre Fransa’daki Flins fabrikasına 100 bin adetlik Clio IV kapasitesi için yapılacak yatırım 60 - 100 milyon avro arasında olacak. Bu maliyet, Renault’nun elektrikli araç talep ve satışındaki belirsizliğin getireceği riski azaltacak.

 

Bursa 280 bin üretecek

Pelata, Clio IV’ün üretimiyle ilgili Renault’nun iki planı olduğunu belirterek, şöyle konuştu : “ Renault’un Clio IV üretimiyle ilgili planında değişiklik olmadı. Clio’nun ana fabrikası Bursa Oyak Renault Fabrikası olacak. Bursa’da öngördüğümüz kapasite yılda 280 bin araç. Tedarikçilerimize de çağrıda bulunduk ve bize fiyat önermelerini istedik. Bursa’daki yatırıma başladık bile. Flins’deki Clio IV üretimi, Bursa’daki Clio IV üretiminden sonra başlayacak. Bursa’daki yatırım Fransa’dakinden çok olacak. Görevimiz Fransız devletiyle beraber çalışıp Fransız fabrikaların rekabet gücünün de artırılması. Ama piyasa kuralları nedeniyle rekabet gücü en yüksek noktada üretim yapmak zorundayız. Bursa dünyada rekabet gücü en yüksek kaynaklardan biri. ”

 

İki farklı senaryo

Renault’nun planı Clio IV için yılda 350 binden fazla üretim yapmak. Renault aynı zamanda 2012 yılında Flins fabrikasında üretilecek elektrikli modeli Zoe’yi de Fransa’da lanse edecek. Fransa’da elektrikli araç Zoe ile Clio arasında müşteri paylaşımı olacak. Marka elektrikli Zoe’nin satış hacmiyle ilgili ön tahminleri yaparken iki farklı senaryo hazırlamış. Pelata bunlardan ilkinin Zoe’nin Fransa’da Clio IV müşterilerinden çok fazla pay almaması olduğunu söylüyor. Bu durumda Bursa Oyak Renault Fabrikası’nın kapasitesi yetersiz kalacak. Yani yapılan ek yatırım bu senaryoda işleri kolaylaştıracak.

 

Zoe iyi satarsa...

İkinci senaryo ise elektrikli Zoe’nin satışlarının çok iyi gitmesi. O zaman Clio’nun birçok müşterisi elektrikli Zoe almaya yönelecek ve Bursa Oyak-Renault Fabrikaları’nın kapasitesi Clio IV satışı için yeterli olacak.

 

Patrick Pelata, Fransa’da planlanan 100 binlik yatırımın her ihtimale karşı gerektiği durumda Flins fabrikasında Clio IV üretimi gerçekleştirebilmek için yapıldığını söylüyor.

 

Elektrikli Dacia’lar çıkacak

Renault çatısı altındaki Dacia’dan da sorumlu olan Pelata, Renault’nun dört elektrikli aracından sonra elektrikli bir Dacia da üreteceklerini açıkladı.

 

Pelata, Renault’nun Dacia ile gelişmekte olan ülkeler için başlattığı uygun fiyatlı otomobil stratejisinin Avrupa’da büyük ilgi görme nedenini şöyle açıkladı : “ Gelişmiş ülkelerde satınalma gücü iyileşmiyor. İnsanlar bütçelerini düzenlerken sağlık, eğitim, konut ve ulaşım gibi alanları yeniden gözden geçirdi ve otomobile ayrılan bütçeyi düşürdü. Bu dönem tutumlu tüketici dönemi. ”

 

Eski piller evde kullanılacak

Elektrikli bir aracın karbondioksit emisyonunun pilin ağırlığına rağmen normal bir aracın karbondioksit emisyonundan çok daha düşük olduğunu belirten Patrick Pelata, otomobil pillerinin kullanımdan sonra evlerde işe yarayacağını söyledi. Buna göre otomobillerin eski pilleri evlerde enerjiyi depolamak için kullanılacak. Bu piller gündüz güneş enerjisiyle doldurulup gece kullanılabilecek.

 

Patrick Pelata, bir akünün sadece bir araca uygun olarak tasarlandığını ifade ederek “ Elektrikli araçları şarj etme ve pilleri konusunda Avrupa düzeyinde bir çalışma gerçekleştiriliyor. Bu konuda ortak standart getirilmesi için çalışılıyor. Çalışmalar 2011 yılının yaz aylarında sonlandırılacak ” dedi.

 

Robotlar kullanılacak

Renault’da şarj konusunda üç yöntem kullanılacak. Bunlardan ilki olan yavaş şarj, evde ya da işyerinde 4-5 saatte yapılacak. Hızlı dolumda ise pili yarım doldurmak için 30-40 dakika yetecek. En hızlı yöntemde ise bir istasyonda robotlar tarafından üç dakikada boş pil dolusuyla değiştirilecek. www.beyazgazete.com / 08.03.2010

BU BÖLÜMDEKİ DİĞER BAZI BAŞLIKLAR