Çin de elektrikli otomobil kullanımı artıyor

Çin küresel ekonomiyi etkisi altına alan krizde dünyanın en büyük otomobil pazarı haline geldi. Alman Radyolar Birliği muhabirlerinden Astrid Freyeisen’in, elektrikli araçların denendiği Çin kentlerinden izlenimleri…

 

Çin in kırsal bölgelerinde kullanımdaki otomobillerin sayısı oldukça düşükken, büyük şehirlerdeki yaygın kullanımıyla yoğun trafik egzoz dumanlarına boğuluyor. Çin son yıllarda ALTERNATİF otomobil motorlarında da iddiasını arttırıyor.

 

Çin Araştırma Bakanı Wan Gang, önümüzdeki beş yıl içerisinde ülkede elektrikle çalışan en az bir buçuk milyon elektro-mobilin kullanılmaya başlanacağını tahmin ediyor. Pekin yönetimi de elektrikle çalışan otomobil teknolojilerinin geliştirilmesi için milyonlarca dolarlık yatırım yapıyor. Bu kapsamda ülkenin 20 farklı kentinde otobüs ve taksiler elektrik motorlarıyla donatıldı.

 

Elektrikli taksi

Elektirkle çalışan toplu ulaşım araçlarının kullanımına başlandığı Şenzen’deyiz. Hava yağmurlu. Kırmızı ve beyaz renkteki elektrikle çalışan taksinin motor sesini duymak oldukça güç. Öyle ki yağmurlu havada çalışan silecekler bile daha fazla ses çıkartıyor.

 

Taksinin şoförü Luo Baodong temiz enerjiyle çalışan araçların henüz pek yaygın olmadığını anlatıyor : “Bu otomobil oldukça iyi bir sürüş imkânı sağlıyor. Müşteriler de elektrikli taksiden memnun. Çünkü oldukça kaliteli, konforlu ve büyükler. Ancak çoğu insanın henüz bu tür taksilerden haberi yok. Haber bültenlerini takip etmiyorlarsa bu teknolojiden haberleri de olmuyor. Çoğu insan bir itfaiye aracı ya da Hong Kong’a ait bir taksi kullandığımı düşünüyor.”

 

Elektrik daha ucuz

Elektriğin benzine göre daha ucuz olması, taksimetredeki fiyatlara da yansıyor. Benzinle kıyaslandığında elektrikle çalışan taksiyle bir yere gitmek sefer başına neredeyse 2 yuan ucuza mal oluyor.

 

Şenzen kentindeki yoğun trafikte dur-kalklarla birlikte taksiler günde 100 km’den fazla yol yapıyor. Dünya genelinde son 30 yıldır elektrikle çalışan otomobillerde geliştirilen teknolojilere rağmen, bu araçlardaki başlıca sorun menzilin sınırlı olması.

 

ŞenzenTaksi şirketinin müdürü Gui Tianjiao, laboratuvar ortamında yapılan testlerde elektrikli taksilerin tek şarjla 300 kilometre gidebildiğini, amacın trafikte de bu seviyeye ulaşmak olduğunu anlatıyor.

 

Tianjiao, “Gelecekte oto akülerini yenileyebilirsek, elektrikle çalışan araçları her yakıt istasyonunda şarj edebilecek duruma geleceğiz. Şenzen kent yönetimi bu tür şarj istasyonları şebekesi kurmayı planlıyor. Elektrikli araçlara kentin her yerinde akülerini değiştirilebilme olanağı sağlanacak” diyor.

 

Gui Tianjiao, zamanla geleneksel taksilerin yerini yaklaşık 300 kg ağırlığındaki aküleriyle elektrikli araçların alacağını umuyor. Pekin yönetimi, elektriğe geçen benzinli araç başına 6000 euro prim veriyor. Çin’de elektrikli otomobillerin fiyatı 30 bin euroyu buluyor.

 

Şenzen Taksi şirketinin ortağı BYD firmasının yurtdışı satış müdürü Henry Li, şu anki fiyatların sıradan tüketici için cazip olmadığını belirtiyor. BYD, elektrikli otomobiller ve özellikle aküler üzerinde uzmanlaşmış bir şirket.

 

Alman Mercedes firmasıyla yeni bir elektrikli otomobil projesi üzerinde çalıştıklarını anlatan şirketin yurtdışı satış müdürü Henry Li sözlerini, "BYD bateri teknolojilerinde oldukça ileri seviyede. Mercedes ise güvenli taşıt üretiminde deneyim sahibi. Böylece alanında iki uzman bir araya gelmiş oluyor" şeklinde sürdürüyor.

 

Sırada Volkswagen var

Volkswagen şirketi de elektirkli araçları yakında piyasaya çıkarabilmek için hummalı çalışma yapıyor. Hedef 2013 yılında Almanya da elektrikle çalışan ilk Golf modelini piyasaya sürmek.

 

Ancak Volkswagen sözcüsü Harthmut Hoffmann, araştırma ve geliştirme çalışmalarının henüz seri imalat aşamasına gelmediğini belirterek akü üreten şirketlerle görüşmelerin sürdüğünü ve bu konuda henüz net bir değerlendirme yapılamayacağını söylüyor.

 

Ancak Volkswagen için kesin olan şey, gelecek yıl ilk test sürüşlerinin başlayacağı. Elektrikli otomobiller Almanya, ABD ve Çin de denenecek. www.dw-world.de/dw / 15 Haziran 2010

BU BÖLÜMDEKİ DİĞER BAZI BAŞLIKLAR