Devlet neden yerli malı Google peşinde ?

Bir süredir ipuçları verilen yerli malı arama motoru projesiyle ilgili detaylar ortaya çıkmaya başladı. Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu Başkanı Tayfun Acarer in verdiği bilgiye göre, “ yerli malı yurdun malı arama motoru ” çalışmaları 2010’da tamamlanmış olacak.

 

Türkiye de devlet destekli, (Dolayısıyla tam devlet kontrollü) bir arama motoru kurulması için kolları sıvayan BTK Başkanı Acarer, diğer arama motorlarının yabancılığına vurgu yaparak, biraz da milliyetçi bir tonda konuşuyor.

 

Türkiye de, sermayenin vatanı, milliyeti, dini (Hatta imanı) olmaz diyerek, liberal ekonomi pazarlanırken, bu söylem biraz garip kaçmıyor mu ?

 

Youtube ve Google başta olmak üzere mevcut tüm arama motorları ve sitelerin yabancı kaynaklı olmasını dezavantaj olarak yorumlayan Acarer, Şu andaki internet yoluyla yapılan her türlü haberleşme yabancı ülkelere gidiyor, oralardan geri geliyor. İşin bu açıdan bir güvenlik tarafı var şeklinde konuşuyor.

 

Mevcut yabancı arama motorlarının Türkiye nin ihtiyaçlarına cevap vermediğini belirten Acarer, bu konuda haklı. Google ın dışındaki hiçbir arama motoru, yerelleşmeyi tam anlamıyla başarabilmiş değil. Yahoo, yerelleştirme çalışmalarına başladı ama yüzüne gözüne bulaştırdı mesela.

 

BTK nın tek takıldığı bu da değil, arama motorlarının, ülke hassasiyetlerine zaman zaman duyarsız kaldığını dile getiriyor. Sanıyorum burada, devlet tarafından engellenmiş yasadışı içerikleri engellemede, Google ın kamu kurumlarına yeterince yardımcı olmuyor oluşu rol oynuyor.

 

Yerli arama motorunun Türkiye nin yanı sıra Türk cumhuriyetleri ile İslam ülkelerinde de çok tutulacağını ileri süren Acarer, Bu ülkelerin bizim arama motorumuza çok daha fazla güveneceğini düşünüyorum diyor. Peki biz yabancı arama motorlarına güvenmiyorsak, diğer ülkeler bizim (tam kontrollü) arama motorumuza neden güvensin?

 

Sonuç olarak, Çin in Baidu su gibi, bizden de yerel pazarda güçlü bir arama motoru çıkması iyi fikir. Ancak bunu yabancı düşmanlığı söylemleriyle yapmak, damardan girerek pazarlamaya çalışmak, günümüzün gerçekleriyle bağdaşmıyor. Devlet gerçekten bizi bu kadar çok mu seviyor ?

http://yenisafak.com.tr / 29 kasım 2009

-.-

Çin in yerli arama motoru : Baidu …

Türkiye de yerli malı arama motoru tartışmaları henüz başlarken, Çin in Baidu su Google ı pazardan sildi.

 

Çinliler dünyanın en büyük arama motoru Google ın yerine, yerli arama motoru Baidu yu kullanıyor. Çin de internette arama yapanların yüzde 70 den fazlası Baidu yu tercih ediyor.

 

Analistlere göre, Baidu nun başarısının sırrı " yerelleşebilmesine " dayanıyor. Yerli malı Baidu nun meşhur sloganı da yerelleşebilme anlayışını yansıtıyor: " 38 farklı yolla ben deseniz de, biz sizi anlıyoruz ".

 

10 yıl önce kuruldu

Baidu, Çin in harika çocuğu olarak adlandırılan Robin Li tarafından 10 yıl önce kurulduğunda, ülkenin internet pazarının kontrolü Google ve Yahoo nun elindeydi.

 

Yerli malı Baidu, kuruluşundan 3 yıl sonra yüzde 30 pazar payı kaptı. Çinli şirket 2005 yılında Nasdaq borsasında halka arzını gerçekleştirdiğinde, yüzde 60 pazar payıyla Google ve Yahoo yu çoktan sollamıştı.

 

Pazar payı yüzde 80

Pazar payını yüzde 80 lere yaklaştıran Baidu, 2007 de ise Nasdaq-100 endeksine giren ilk Çinli şirket oldu. 

 

Uzmanlar, Baidu nun salt arama motoru olmanın ötesine geçerek, 57 farklı hizmet ile yerelleşmede Google a fark attığına dikkat çekiyor. Çinliler, Baidu yu kullanarak haberlere, web sitelerine ve fotoğraflara ulaşabilmenin yanı sıra, en detaylı yerel hava koşullarını, tren bilgilerini, kullanıcı forumlarını takip edebiliyor. Müzik klipleri dinleyip, TV kanallarına bağlanıyor. İstatistik arşivlerini tarayıp, patent soruşturmalarını yapıyor.

 

Pazar payı kimi araştırmalara göre yüzde 10 a düşen Google, başlattığı kampanyalarla yeniden yükselmeye çalışırken, Baidu nun yanı sıra Netease, Sohu, Sina ve Tencent gibi öbür yerli arama motorlarının rekabetlerine de maruz kalıyor.

www.cnnturk.com / 01 Aralık 2009

BU BÖLÜMDEKİ DİĞER BAZI BAŞLIKLAR