Otomotiv endüstrisinin ALTERNATİF enerjilere yönelmesi hızlanırken bu yenilikler otopark tasarımlarını nasıl etkileyecek ? Otoparklarda fişle şarj olan elektrikli araçlar için yeni yerler oluşturulacak mı ?

 

Avrupa da yaygınlaşan elektrikli otomobiller için Türkiye’de de özellikle yol dışı otoparklarda bugün için elektrikli araçlara yönelik bazı çalışmaların başlangıcı yapılmalı. Elektrikli araçların şarjlarının yapılabilmesi için kullanılan akü teknolojisine bağlı olarak belli bir süre otoparklarda park etmesi de teknik bir zorunluluk.

 

Çünkü mevcut teknolojiye göre akülerin şarj süreleri oldukça uzun. Şarj işlemi esnasında çekilen elektrik gücü de diğer önemli bir konu. Aynı anda yakın bir gelecek zamanda aynı park alanında belki 100 aracın şarj edilmesi gibi senaryolar kaçınılmaz olacak. Ayrıca hem araçların uzun şarj süresi hem de 32 Amper’lik bir elektrik prizinden ise ancak 20 kW’lik bir elektrik gücü çekilebiliyor olması aşılması gereken altyapısal konulardır.

 

Elektrikli araçlar için öncelikle yaygın şarj istasyon ağı kurulmalı. Bu gerçekleştirilene kadar sürücüler doğru rota ve zaman yönetimi yapmak zorunda olacak. Bir elektrikli aracın toplam akü ağırlığı ortalama 200-250 kg civarındayken menzili ise 160 km’dir.

 

Zaten en büyük sorunlardan biri araç menzilinin kısa, şarj süresinin ise uzun olmasıdır. Eğer akü değiştirilebilir olsaydı otoparka gelindiğinde dolusuyla yapılır ve şarj süresi beklemeden park işlemi sonunda yolculuğa devam edilebilirdi. Ancak bunun için üç büyük sorun var. Bunlardan ilki, hem akünün aracın içinde çok sağlam oturması hem de kolay çıkarılabilir olmaması gerekiyor.

 

İkincisi akü maliyeti oldukça yüksek. Bunun için otoparklarda 5-10 tane aküyü hazır tutmak oldukça maliyetli bir iş. Son olarak da ağır olan akülerin araca nasıl yerleştirileceği de bir başka sorun. Bu nedenle bu tür uygulamalar hem uygulanabilir hem de ekonomik çözüm değil. Bu sorunları aşmanın beş önemli bileşeni var.

 

Bunlar; araçlardaki mevcut elektrikli tahrik teknolojinin geliştirilmesi, kullanılan akü teknolojisinin iyileştirilmesi, şarj etme ünitelerinde kaydedilen gelişmeler ve uygun bir şekilde konuşlandırılması. Sonuncu bileşen de elektrikli araçların nerelerde bu üniteleri bulabileceği ile ilgili telematik hizmetler olacaktır. Otohaber / www.ekotrent.com / 03 Haziran 2010

BU BÖLÜMDEKİ DİĞER BAZI BAŞLIKLAR